Skole satser på faglighed på tværs af sociale skel for at fastholde elever

I to ud af fire skoledistrikter i Fredericia går over en femtedel af børnene på privatskole. Begge distrikter har en højere procent af tosprogede forældre. Dog er fokus hos Ullerup Bæk Skolen at løfte eleverne fagligt for at fastholde dem.  

Af Sille Hinsch

Karaktergennemsnittet for Ullerup Bæk Skolen var 6,6  i skoleåret 2018/2019 . Hele kommunens gennemsnit lå på 7,0. Foto: Sille Hinsch

Alle børn i Danmark har undervisningspligt i ti år. Hvor de undervises henne, er dog op til forældrene selv.

I Fredericia kommune tiltrækker privatskolerne flere børn i skoledistrikterne Ullerup Bæk og Kirstinebjerg. De to distrikter har også en større procentdel af forældre med anden etnisk herkomst.

Afdelingsskoleleder på Ullerup Bæk Skolens udskoling, Nils Jørgensen, ser en sammenhæng. Han understreger dog skolens fokus på det faglige løft af alle elever for at sikre kvaliteten.

”Det er noget, vi gør på tværs, så det er lige meget med social baggrund”, siger Nils Jørgensen

I en temperaturmåling på folkeskolerne i kommunen fra den 29. september ses det, at Ullerup Bæks skoledistrikt har en andel, er svarer til omkring 1000 elever, der ikke går i folkeskole.

Samtidig har omkring en femtedel af forældrene en anden etnisk herkomst end dansk.

Næstformand for Børne- og Skoleudvalget Cecilie Roed Schultz (Ø) peger også på, at elevernes sociale og økonomiske baggrund ikke afgør, om man sender sine børn på privatskole:

”Jeg tror, at et handler om fordomme. Flere og flere forældre, som har børn på skolerne positive. Især på Ullerup Bæk Skolen og Kirstinebjerg, som har haft dårlige ry.”

Hun peger i stedet på, at der mangler folkeskoler indenfor bymidten.

Karakterløft er drivkraften for eleverne

Hos Ullerup Bæk Skolen gør Nils Jørgensen sit for at fastholde skolens elever. Han fremhæver skolens samarbejde med Undervisningsministeriet et program for netop at prioritere løft af fagligt svage elever. Det sker via faglige tests og efterfølgende kontakt.

”Vi kalder den enkelte elev til samtale og spørger for eksempel, om det 00 nu også er nødvendigt. Det er selvfølgelig et kriterie, at eleven så er interesseret i at ville udvikle sig,” siger Nils Jørgensen.

For at lukke faglige huller hjælper skolen for eksempel med begrebsforståelser i forhold til det fagsprog, som nogle elever har udfordringer med. De arbejder også med afgangseksamenerne, så eleverne er så godt inde i stoffet som muligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *