Vanvidskørsel på nogle af landets største broer har resulteret i hastige regulativer, der skal bremse bilisterne. Men det er svært at blive klogere på, om der foretages fartmålinger udenfor de strækninger, der er faldet i mediernes søgelys.
Af Sune Malling
Fartmålinger på Storebæltsbroen og Øresundsbroen har
afsløret fartgale bilister i rutefart med liden til overs for
hastighedsbegrænsninger. Det har resulteret i, at der på broerne nu vil blive
indført en såkaldt stræknings-ATK, altså en permanent fartkontrol.
Mens to af de tre broer, der via E20 forbinder Jylland, Fyn, Sjælland og
Sverige, nu venter skærpet kontrol, er der ingen umiddelbar udsigt til, at bilisterne
på den jysk-fynske bro bliver tvunget under fartgrænsen.
Iagttagelserne af vanvidsbilisterne på Storebælt og Øresundsbroen, oprindeligt foretaget af DR, blev efterfølgende underbygget af Vejdirektoratets egne målinger på de to nævnte strækninger. Det er endnu uvist, om målingerne blot er foretaget på strækningerne, der er underlagt kritik, og om den sammenlignelige Lillebæltsbro slipper for luppen.
Hverken Vejdirektoratet eller Sydøstjyllands politi kan lige nu svare på, om der foretages fartmålinger på Lillebæltsbroen, ifølge henholdsvis Vejdirektoratets pressekonsulent, Nina Bach, og Ulla Kaspersen, kommunikationschef, Sydøstjyllands politi.
Dennis Lange, juridisk konsulent for FDM, foreningen for Forenede Danske Motorejere, er positivt stillet over for at man indfører permanent fartkontrol på strækninger der er plaget af store hastighedsoverskridelser.
Men FDM er heller ikke gjort bekendt med brugbar information om forholdende på Lillebæltsbroen.