Permanent fartkontrol på de tværdanske broer – men Lillebælt slipper

Vanvidskørsel på nogle af landets største broer har resulteret i hastige regulativer, der skal bremse bilisterne. Men det er svært at blive klogere på, om der foretages fartmålinger udenfor de strækninger, der er faldet i mediernes søgelys.

Af Sune Malling

Trafikanter på Lillebæltsbroen behøver endnu ikke bekymre sig om permanente fartfælder. (Foto: Andreas Würtz)

Fartmålinger på Storebæltsbroen og Øresundsbroen har afsløret fartgale bilister i rutefart med liden til overs for hastighedsbegrænsninger. Det har resulteret i, at der på broerne nu vil blive indført en såkaldt stræknings-ATK, altså en permanent fartkontrol.

Mens to af de tre broer, der via E20 forbinder Jylland, Fyn, Sjælland og Sverige, nu venter skærpet kontrol, er der ingen umiddelbar udsigt til, at bilisterne på den jysk-fynske bro bliver tvunget under fartgrænsen.

Iagttagelserne af vanvidsbilisterne på Storebælt og Øresundsbroen, oprindeligt foretaget af DR, blev efterfølgende underbygget af Vejdirektoratets egne målinger på de to nævnte strækninger. Det er endnu uvist, om målingerne blot er foretaget på strækningerne, der er underlagt kritik, og om den sammenlignelige Lillebæltsbro slipper for luppen.

Hverken Vejdirektoratet eller Sydøstjyllands politi kan lige nu svare på, om der foretages fartmålinger på Lillebæltsbroen, ifølge henholdsvis Vejdirektoratets pressekonsulent, Nina Bach, og Ulla Kaspersen, kommunikationschef, Sydøstjyllands politi.

Dennis Lange, juridisk konsulent for FDM, foreningen for Forenede Danske Motorejere, er positivt stillet over for at man indfører permanent fartkontrol på strækninger der er plaget af store hastighedsoverskridelser.

Men FDM er heller ikke gjort bekendt med brugbar information om forholdende på Lillebæltsbroen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *